ביקור בקמפוס בית ספר למנהל עסקים - האם כדאי?
- פרטים
ביקור בקמפוס בית ספר למנהל עסקים - האם כדאי?
כ-20% מהמועמדים לתוכניות המובילות עורכים ביקור בקמפוסים כמה שנים או כמה חודשים לפני סיום תהליך הקבלה שלהם. לביקור בקמפוס מספר יתרונות: זו הזדמנות מצוינת להתרשם מאופי הסטודנטים והאווירה באוניברסיטה, ללמוד יותר על עולם ה- Top MBAוהזדמנויות התעסוקה שלאחריו, ולבדוק האם אתה "מתחבר" למקום ומרגיש "בבית". בנוסף, בביקור אתה מקבל הזדמנות ליצור רושם חזק יותר לגבי התעניינותך בבית הספר – הביקור עצמו מראה על מוטיבציה והתעניינות באותה אוניברסיטה, ובחוויות שנצברו במהלכו ניתן להשתמש אחר כך (בחיבורים או בראיון) על מנת לחזק רושם זה.
מבין החסרונות של הביקור בקמפוס ניתן למנות את עלות הביקור (טיסה, לינה) ועלות הזמן. הביקור בקמפוסים לוקח בד"כ כמה ימים עד שבוע ועשוי להצריך חופש מהעבודה (אם הנך עובד). לכן, אם במסגרת עבודה או חופשה אתה בכל מקרה אמור לבקר בארץ היעד, אפילו כמה שנים לפני הגשת הבקשות, זו יכולה להיות הזדמנות מצויינת לערוך את הביקור בקמפוס.
בנוסף, אם הביקור בא על חשבון זמן בו יכלת לעבוד על חומרי ההרשמה שלך, הוא עשוי לפגוע באיכות העבודה על חומרי ההרשמה (חיבורים, המלצות). לכן, כדאי לערוך את הביקור כמה חודשים (או יותר) לפני הגשת האפליקיישן.
בביקור כרוך גם הסיכון שבחשיפה נוספת: אם במהלך הביקור תעשה רושם לא טוב על סטודנט או על חבר סגל, הדבר עשוי לפגוע במועמדותך. לכן, חשוב להיות מוכן לביקור. כדאי לשקול לא לבקר אם אתה מעריך שהרושם שתעשה בשיחות אישיות יהיה משמעותית חלש יותר מהרושם שתעשה באמצעות החיבורים, ההמלצות וקורות החיים (וכך להגביל את האינטראקציה המילולית שלך לראיון הקבלה בלבד). חלק מהמועמדים עורכים את הביקור בשלב בו הם מוזמנים לראיון.
במקרה בו אתה מוזמן לראיון (לאחר הגשת הבקשה) וניתנת לך האפשרות לערוך אותו בטלפון או פנים-אל-פנים בקמפוס, בד"כ הראיון אפקטיבי יותר כשהוא נערך פנים אל פנים, וניתן לנצל את הנסיעה גם לביקור בקמפוסים השונים. למשל, גילעם לוי, המנהל האקדמי של ארינגו, בחר לבצע את הראיון בהרוורד פנים-אל-פנים (הרוורד מציעה בד"כ גם אופציה טלפונית), וניצל את הנסיעה לביקורים בקמפוסים של הרוורד ו-וורטון. עם זאת, אם להערכתך תהיה מרשים יותר בטלפון מאשר בפגישה, עדיף אולי לוותר על הביקור ולהתראיין בטלפון.
כמה עצות כלליות
• וודא שועדת הקבלה מודעת לכך שביקרת בקמפוס! ניתן לעשות זאת במגוון דרכים, כגון אזכור הנושא בחיבורים או בראיון, הירשמות לסיור מאורגן ושיחות עם מספר רב ככל האפשר של אנשים במהלך הביקור.
• השתדל ליצור רושם חיובי בכל מפגש – האנשים שאתה פוגש והקשרים שאתה יוצר עשויים לעזור לך בתהליך הקבלה.
• במידה ובן זוג יצטרף אליך לתקופת הלימודים, כדאי לשקול לצרף גם את בן הזוג לביקור.
• במידה ומתאפשר לך להיפגש עם אנשים הקשורים לועדת הקבלה, צור רושם טוב ככל שניתן, התנהג בנימוס, ונסה לגרום להם לזכור אותך.
• זכור שנציגי בית הספר עשויים לתפקד כ"איש מכירות" והתייחס לכך בהתאם! ביכולתם למסור לך מידע רשמי ומוסמך, אך בד"כ הם גם ינסו ליצור רושם חיובי ככל שניתן על ביה"ס שלהם. לכן, השתדל לדבר גם עם גורמים אחרים: סטודנטים, מרצים ובוגרים.
• הקדש תשומת לב מיוחדת לסטודנטים שדומים לך מבחינת רקע ומטרות. זה עשוי לעזור הן ברמת המידע והן ביכולת לבנות מערכת יחסים.
• לפני הביקור וודא שבידך מידע עדכני לגבי אופן ההגעה לבית הספר. במידה וברשותך רכב, מומלץ לברר מידע רלבנטי לגבי הסדרי ובעיות חנייה על מנת למנוע עוגמת נפש – בבתי ספר מסוימים סיכויך למצוא חנייה קטנים אחרי שעה מסוימת. קח בחשבון שעלויות החנייה עשויות להיות גבוהות (עם זאת, בתי ספר מסוימים מציעים חנייה חינם למבקרים, כדאי לברר מראש).
• השתדל למצוא מקומות לינה קרובים ככל הניתן אל הקמפוס. ייתכן שהלימודים מתחילים מוקדם, וההגעה מרחוק אל בית הספר עשויה להיות לא פשוטה, בייחוד למי שזהו ביקורו הראשון במקום. כמו כן, תוכל להתרשם איך זה יהיה לגור בקרבת הקמפוס.
מתי לבקר?
כדי לתכנון מועד אפקטיבי לביקור בקמפוס, מומלץ לבדוק את לוח השנה האקדמי, כדי לוודא שהביקור יתקיים בתקופה בה יש לימודים, ולא בחופשים (כאשר ביה"ס סגור ולא ניתן להתרשם ממנו בצורה מלאה) או בתקופת הבחינות (כשכולם עסוקים ולאף אחד אין זמן לדבר איתך). מומלץ לבקר בתקופה של סמסטר פעיל, ועדיף בד"כ לבקר באמצע השבוע (בימי חול, בהם הקמפוס פעיל).
אם תבקר במהלך חופשת סמסטר, רוב הסטודנטים לא יהיו באיזור וכך גם חלק מאנשי הסגל. התקופה הפעילה היא בד"כ מאמצע/סוף ספטמבר ועד תחילת/אמצע דצמבר, ומתחילת/אמצע ינואר ועד אמצע מאי (יש לברר תאריכים מדוייקים מול האוניברסיטה - התאריכים עשויים להשתנות מתוכנית לתוכנית משנה לשנה).
אם בכוונתך להגיש אפליקיישן בין אוגוסט לינואר, חשוב שתבצע את הביקור לפני תקופה זו על מנת שתוכל לצבור את הידע מראש ולהתמקד בהכנת האפליקיישן. מנסיון העבר, ביקור בקמפוס בחודשים שבסמוך להגשת האפליקיישן עשוי לבוא על חשבון איכות האפליקיישן שלך.
הביקור בקמפוס יכול להיערך גם כמה שנים לפני ההגשה. לביקור בקמפוס זמן רב לפני ההגשה עשויים להיות מספר יתרונות. אחד מהם הוא ההזדמנות להכיר את בתי הספר השונים, את האפשרויות השונות, את העולם של MBA בתוכניות המובילות ושל תהליך הקבלה. סביר שהיכרות כזו תסייע לך לקבל החלטות נכונות יותר לשנים הקרובות (פיתוח הקריירה, ממליצים, נטוורק), ולהיות ממוקד יותר בבתי ספר מסויימים שתמצא שהם מעניינים אותך. יתרון נוסף הוא האפשרות לבנות קשרים ארוכי טווח עם סטודנטים, ואולי אף עם חברי סגל שתפגוש במהלך הביקור. קשרים אלו יכולים לסייע לך בהמשך לחזק את מועמדותך כאשר אותם מכרים מן הקמפוס יוכלו לשלוח support email אל ועדת הקבלה לאחר שתגיש את האפליקיישן.
קשר ממושך שכזה יאפשר להם לבסס ולפתח את ההיכרות איתך, דבר שעשוי להשתקף בתוכן של ה-support email ולהגדיל את האפקטיביות שלו. בנוסף עשוי ביקור מוקדם לחסוך לך זמן וכסף, אם תוכל לשלב אותו כחלק מנסיעה מתוכננת אחרת, מטעם העבודה או במסגרת חופשה.
עם זאת, לביקור זמן רב מראש עלולים להיות גם מספר חסרונות. במידה ולא תשמר, תחזק ותפתח את ההיכרויות מן הביקור, אזי סביר כי התועלת של הביקור תפחת. בנוסף, ביקור מוקדם עלול להיערך בשלב בו הידע שלך על עולם ה-MBA בתוכניות המובילות מינימלי. מצב כזה, ישנה סכנה שתגיד דברים שעלולים להישמע "טפשיים" או "לא במקום". סביר שעם קצת מחקר ושיחה מקדימה אחת או שתיים עם בוגר/סטודנט הפער הזה ייסגר. כמו כן ידע מועט עשוי לגרום לכך שתבקר במקומות שבהמשך תגלה כי הם לא רלוונטיים לך, כך שאם היית מחכה היית יכול לחסוך את הביקור. מנגד, ייתכן שהביקור הוא שיסייע לך להחליט אילו בתי ספר רלוונטיים לך...
בנוסף עליך לקחת בחשבון כי ייתכן שחלק מהידע שתצבור במהלך הביקור יהיה פחות עדכני לאחר שנה או שנתיים.
לפני הביקור:
• התעדכן באתרי בתי הספר לגבי אירועים מיוחדים שהם עורכים בקמפוס עבור מועמדים המתעניינים בתכנית. יתכן שיהיה כדאי לתכנן את הביקור שלך כך שתשתתף באירועים כאלה. לדוגמא, הארוורד מציעים למועמדים המתעניינים בביה"ס לקבוע ביקור בכיתה, פגישה עם ועדת הקבלה, סיור בקמפוס שמודרך ע"י סטודנטים וארוחת צהריים עם סטודנטים. בכל מקרה, מומלץ להירשם לפני הביקור ולוודא את המועדים בהם מתקיימות הפעילויות.
• נסה ליצור קשרים עוד לפני הביקור! קבע פגישות עם אנשים שחולקים את תחומי העניין שלך לפני הגעתך.
• למד כמה שיותר על בית הספר לפני הביקור – כך תימנע מלבזבז זמן יקר ולא תביך את עצמך בשאלות על נושאים שמוזכרים באתר בית הספר, למשל.
• הקדש מחשבה לסוג המידע שאתה מעוניין להשיג בביקור – בין אם מדובר בנושאים כללים כגון אופי חיי הלילה של בית הספר או בשאלה ספציפית לגבי קורס מסוים, הביקור יהיה יעיל הרבה יותר אם תקבע מראש מה ברצונך להשיג.
• ניתן ליצור קשר עם מועדונים או קבוצות סטודנטים ולתאם מפגש עימם, כדי לקבל זוית נוספת על ביה"ס (אבל בכל אופן דאג לכך שמשרד הקבלה ידע שביקרת בקמפוס).
• הכן רשימת שאלות מסודרת.
• פרט לשאלות שאתה מתכוון לשאול, היה מוכן לכך שתישאל בעצמך מספר שאלות, והכן תשובות טובות. דוגמא לשאלות שאתה עלול להישאל ע"י אנשי משרד הקבלה: "מהי תוכנית הקריירה שלך?, מה משך אותך לביה"ס שלנו?".
• כדי לחסוך בעלויות, מומלץ לנסות לבקר בכמה בתי ספר שקרובים זה לזה. כמובן שכדאי לנסות למצוא חברים שגרים באיזור ולהתארח אצלם אם הדבר אפשרי.
במהלך הביקור:
• הירשם לסיור רשמי – זו דרך די טובה להיכרות ראשונית ולקבלת מידע בסיסי על האוניברסיטה. עם זאת, זכור שתפקידו של מדריך הסיור הוא "לשווק" את בית הספר. אם אתה מוגבל בזמן ו"מרושת" היטב בבית הספר, שקול לוותר על הסיור הרשמי.
• השתדל להיפגש עם נציגי משרד הקבלה במידה ומתאפשר לך – במרבית בתי הספר יאפשרו לך לשוחח עם נציג כזה למספר דקות באופן בלתי פורמלי. בד"כ עדיף לקבוע שיחה כזאת מראש, ולא "לקפוץ" למשרד הקבלה כבדרך אגב במהלך הביקור. במהלך השיחה עם נציגי משרד הקבלה הבע את התעניינותך בבית הספר, השתדל ליצור רושם חיובי ככל האפשר, וודא ששאלותיך והערותיך משקפות היכרות עם בית הספר, אינטליגנציה, ונינוחות – למרות שמדובר במפגש בלתי פורמלי, הנציג איתו נפגשת עשוי לרשום לעצמו הערות לאחר המפגש!
• תאם פגישה במשרד הסיוע הכלכלי (Financial Aid) במידה והנושא רלבנטי.
• השתדל להיות נוכח בשיעור – במידה ויש לך זמן, הצטרף למספר שיעורים. השתדל לעשות זאת ללא תיאום של נציגי בית הספר – הם מעוניינים לחשוף בפניך את המרצים הטובים ביותר, בעוד אתה מעוניין להתרשם דווקא ממרצה "ממוצע". הדרך הטובה ביותר לעשות זאת: בקש מסטודנטים להמליץ לך על מרצה כזה, ואז פנה אליו ובקש את רשותו להשתתף בשיעור – במרבית המקרים הוא ישמח להענות לבקשתך. בסיום השיעור תוכל לנסות לשוחח עם המרצה.
• נסה להיפגש עם מרצה ישראלי המלמד בבית הספר. ברוב בתי הספר המובילים ישנם מרצים כאלה. תוכל לברר את העניין מראש באתר בית הספר.
• השתדל לעשות רושם טוב ככל הניתן בכל מפגש שלך עם גורמים מביה"ס, אפילו בשיחות מזדמנות ולא רשמיות עם סטודנטים, מאחר ויכול להיות שאלה יעבירו למשרד הקבלה את התרשמותם ממך.
• במידה ואתה מתכנן לבקר במספר בתי ספר, השתדל לתכנן את הסיורים כך שהאוניברסיטה המועדפת עליך אינה הראשונה בה אתה מבקר. סביר שלאחר הביקור הראשון תדע להתמקד טוב יותר בנושאים החשובים לך ולהפיק מהביקורים הבאים את מירב התועלת.
• מומלץ להקדיש לפחות יום אחד נפרד לכל אוניברסיטה, ורצוי אפילו שניים.
• השתדל להימנע מביקור בתקופת המבחנים. לסטודנטים עסוקים ולחוצים יהיה פחות זמן ורצון לשתף פעולה.
• התלבש בהתאם.
המלצות מכאלה שביקרו בעבר: מה לשאול?
• במהלך הביקור שאל את עצמך:
o האם הסטודנטים נראים מרוצים או קודרים?
o האם קיימת אינטרקציה בין מרצים וסטודנטים מחוץ לכיתות הלימודים? (בקפיטריה, מסדרונות וכו').
o מה מצב הספריה ומעבדות המחשבים? האם הם נוחים לשימוש? האם ניכר שהסטודנטים עושים בהם שימוש נרחב?
o האם קיים מגוון של אפשרויות בילוי זמינות הקולעות לטעמך? תיאטרון, פאבים, מסעדות, וכו'.
• שאלות שכדאי לשאול אנשים שאתה נפגש עמם:
o איך נראה יום טיפוסי של סטודנט בביה"ס?
o מה אתה לא אוהב בבית הספר?
o מה התחומים החזקים/חלשים של בית הספר?
o עד כמה תחרותיים הסטודנטים?
o מה הצדדים החזקים של בית הספר בהשוואה לאוניברסיטאות אחרות?
o מה הן צורות הבילוי החביבות על הסטודנטים? ב- Dartmouth College למשל, תגלה שחלק ניכר מהסטודנטים משחקים הוקי קרח...
• הימנע מ"לחקור" אנשים אך ורק לגבי הצדדים החלשים של בית הספר. מדובר בנושא חשוב, אך לא היחיד – השתדל להפגין נימה חיובית ולהיות חברותי ומנומס.
• הימנע מלשאול שאלות שהתשובה עליהן מופיעה בצורה בולטת למדי באתר של התוכנית.
לאחר הביקור: • שקול לבצע רישום של חוויות הביקור והרושם שהותיר עליך – סיים את רישום ההערות לפני שתמשיך לבית ספר אחר על מנת למנוע בלבול.
• שקול לרשום את שמותיהם ותפקידיהם של האנשים שפגשת. ודא איות נכון של שמם – במידה ואינך בטוח, ניתן ליצור קשר עם משרדי האוניברסיטה למטרה זו.
• שקול לשלוח מכתבי תודה / follow up לאנשי מפתח שפגשת - סטודנטים, נציגי בי"ס, מרצים וכו' על מנת להמשיך לבנות מערכת יחסים.
• כאשר אתה מזכיר חוויות מהביקור בחיבור, השתדל לתת דוגמאות ספציפיות ואישיות ככל האפשר – במקום לכתוב "מאוד נהניתי בשיעור מימון" עדיף לצטט הערה מפי אחד הסטודנטים לגבי האווירה באוניברסיטה, למשל.
מאת גילעם לוי, מנהל ארינגו www.Aringo.co.il